Onderuit - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Zwetsloot - WaarBenJij.nu Onderuit - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Onderuit

Door: zwet

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

17 April 2007 | Nederland, Amsterdam

Man weer niet wat die mist. Hoe waar is deze zin, een avondje de Dijk dat is wat ik mis. Met de harde kern dijkfans in de touringcar van de firma Beuk op weg naar Amsterdam om daar met nog euch honderden dijkfundamentalisten het einde van het dijkseizoen te vieren. De zaal van Parardiso is verdeeld in verschillende zones. Beneden staat de jeugdopleiding van de De Dijk te springen op nummers als Dansen op de Vulkaan of te zwaaien met armen op de klanken van Als het golft. Aan de zijkanten en aan de achterkant van de zaal staan de late twintigers die wel mee willen springen maar dat niet meer met elk nummer kunnen. Ze springen alleen maar in bij nummers die daar voor gemaakt zijn. Op de balkons staan de dertigers, veertigers en vijftigers van bovenaf de meute te opserveren. Elk nummer wordt door deze oude garde letter voor letter meegezongen, geblèrd en geschreeuwd.
Het begin van het Dijk seizoen wordt geopend in de buurt van Bloemendaal. Het is een openlucht optreden waarbij het podium door een soort van gracht gescheiden wordt van de dansvloer en de fans. Aan de rand van de gracht staat de jeugd weer opgesteld en de oudere jongelui staan op de banken die zijn opgesteld als een oud Romeins theater. Onze eigen Dijk jeugdopleiding kwam alleen naar de oudjes om de jassen in te leveren en later weer op te halen.

En daar waren ze dan weer, voor de derde keer sinds mijn verblijf op dit eiland. De Dijk was op Mambo en hoe waren ze op Mambo. Voor de ingewijden Onderuit in een nieuwe, oude setting met sax en dus niet op de trekzak. Pim speelde dwars door mijn ziel heen even voelde ik me weer verbonden met jullie Dijkers. Huub zong weer met alles wat hij in zich had wat zich uitte in eigen karakteristieke expressie. Nog nooit heb ik Huub kunnen betrappen dat hij tijdens een optreden gas terug nam en ook nu kon ik hem daar zeker niet op betrappen. De groote afwezige vanavond was Jantien die heb die avond niet gezien.

Na drie jaar afwezig geweest te zijn bij de optredens was ik even bang dat ik het grote gevoel kwijt was maar nee het rommelde ergens in de verte en het kwam steeds dichterbij. Alles die avond klopte het was een nacht met weinig maan en het gebeurde vanavond want dat zal en dat moest. En toch zoog er iets aan de punt van mijn ziel. Noem het hunker maar ik miste het avondje Dijk die synoniem staat voor de straten van mijn geliefde Amsterdam waar mannen met grof blauwe truien rondlopen. Waar je honden in de nacht hoort blaffen en blinden muren die terug blaffen. Waar de melkboer vroeger met de melk en de yoghurt langs de deur kwam. Waar nu de scooters met honderd kilometer achteruit rijden maar ik wil de pijp niet uit in een buitenbocht. Nee, ik wil dansen, dansen, dansen van mij part op een vulkaan.
En daar sta ik dan helemaal alleen op Mambo zonder mijn Dijk homies maar ik kan het niet alleen en wil het niet alleen. Toch voerde me de tonen van het bandje van de Zeedijk me naar de zevende hemel waar de waarheid van binnen zit. De waarheid dat ik niet zonder mijn dijkhomies kan tijdens de optredens van de De Dijk.

Dit was de Dijk tot kijk.

Zwet wie immer

  • 18 April 2007 - 08:20

    Je Grote Broertje:

    Ik wist niet dat jij nog zo jonmg was. Want als ik zo die foto's zie stond je vlak voor het podium. naar mijn weten moet jij heel ver weg en heel hoog op het balkon staan. ;-)

  • 19 April 2007 - 14:10

    Zwet:

    Groot broertje: Kwestie van goeie camera kopen en inzoemen. Hoest met Ka eigenlijk?

  • 20 April 2007 - 14:28

    Je Grote Broertje:

    De laatste loodjes. Volgende week weer thuis een internet aansluiting. Krijg je weer een update.

  • 22 April 2007 - 16:13

    Kees:

    hou 7 sept. maar vrij dan sta je weer in bloemendaal met je Dijkhomies...

  • 23 April 2007 - 12:42

    Geertje:

    Ja tis wat als je homies zo ver weg zitten. Ff niet nazitten en praten over de dingen die je gezien hebt. Dit weekend de operette uitgevoerd was erg grappig, zelfs ons grote broertje was er.
    vermaak je en je leest het je bent alweer uitgenodigd om de dijk nog een keer mee te maken maar dan inclusief.

    Groet Geert
    Saksenhorst 17c
    2171 vp Teijlingen
    0252-860427

  • 23 April 2007 - 16:19

    Zwet:

    Kees: Als ik dan weer thuis ben neem ik de uitnodiging met beide handen aan.
    Broer: Hoe vond ons grote broertje de operette? Ja broer vermaak me nog steeds prima mag nog steeds niet klagen van de dokter.

  • 28 April 2007 - 08:29

    Bjorn:

    He jongen zie dat je het nog steeds naar je zin hebt. Oja even voor je info, ik ben 15, 16, 17 en 18 juni ook in willemstad. Met de Johan de Witt, ben jij er dan ook nog... Greetz

  • 28 April 2007 - 17:14

    Bjorn:

    mijn iemeel adres is zen_bb@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Werken id west. Tuurlijk jij wel. Dat is wat men bijna drie jaar geleden tegen mij zei. Oke het is niet elke dag speren en rennen maar ik kan me op mijn werk lekker bezig houden. Wat ik in mijn vrije tijd doe? Ja dan zou je toch beter de artikelen op de site moeten lezen. Als je het dan nog niet weet ja dan weet ik het ook niet wat ik daar aan kan verbeteren. Ik wens je veel leesplezier op deze site, als er dingen zijn die voor aanpassing in aanmerking komen laat dat ff weten mischien dat ik dat dan implementeer. Grt Zwet wie immer

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 46231

Voorgaande reizen:

29 September 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: